Een oncologiefysiotherapeut heeft een post - HBO opleiding afgesloten waar kennis, vaardigheden en competenties worden verworven die nodig zijn bij de behandeling van mogelijk complexe problematiek van de oncologiepatiënt. Kennis van de ziekte, de behandelingen en de gevolgen daarvan zijn van belang bij de begeleiding van patiënten tijdens en na de medische behandeling van kanker.

Voorbeelden van problemen die kunnen ontstaan zijn:

• Lymfeoedeem
  • Stug en pijnlijk littekenweefsel en andere huidveranderingen na bijvoorbeeld operatie en bestraling
  • Verminderde bewegelijkheid van één of meer gewrichten
  • Verminderde spierkracht, lenigheid en conditie
  • Vermoeidheid
  • Spanningsklachten
  • Pijn

Het is wetenschappelijk bewezen dat het helpt om uw conditie, spierkracht en lenigheid te verbeteren:

• voor en na een operatie
  • tijdens en na chemotherapie en immunotherapie
  • na bestraling

Soms is het niet mogelijk om de ziekte volledig te genezen en/of krijgt kanker een meer chronisch karakter. Dit geeft mogelijk specifieke klachten van fysieke, psychische en sociale aard. Ook bij dit soort problemen kan een oncologiefysiotherapeut mogelijk behandelen, ondersteunen en coachen. Behandeling en begeleiding dienen dan om zo lang mogelijk een actief leven te leiden met zo veel mogelijk kwaliteit van leven.

Wanneer het levenseinde nadert staat comfort van de patiënt centraal. Ademhalings- en ontspanningsoefeningen kunnen helpen om spanning, benauwdheid en pijn te verminderen. Aandacht voor de mantelzorgers en overleg met andere zorgverleners zijn dan erg belangrijk.

Joomla Template: from JoomlaShack